All Categories
Featured
Table of Contents
In een vertrouwde en open sfeer is het bijvoorbeeld makkelijker om twijfels en onzekerheden te bespreken. Zorgverlening Lokeren. -- Ieders tijd is kostbaar. Maar overleg vraagt wel tijd en dus bereidheid van ieder om die tijd er in te steken. Collega’s moeten op elkaar kunnen rekenen (Thuisverpleging Sint-Amands). b Eén coördinerend zorgverlener: zorgcoördinator of casemanager Bij patiënten met complexe problematiek bij wie meerdere zorgverleners betrokken zijn, kan de coördinatie van zorg in handen worden gelegd van één persoon.
Binnen de eerstelijnszorg is dit vaak de huisarts(enzorg) of een verloskundige voor de geboortezorg. De patiënt en zijn omgeving hebben hiermee één aanspreekpunt en dat geldt ook voor de betrokken zorgverleners. De zorgcoördinator is verantwoordelijk voor zorg op maat, door niet meer zorgverleners dan nodig. Heb ik recht op een zorgbudget?. Hij houdt ook de draagkracht van de mantelzorgers in de gaten.
En om signalen te bespreken en aan te pakken die de hele doelgroep aangaan. Er zijn verschillende zorgteams denkbaar (zie kaders). Professionals bepalen samen welke groepen of problemen speci fieke aandacht nodig hebben. En welke zorgverleners deel uitmaken van een zorgteam. Team ouderenzorg Kernteam: huisartsen, praktijkondersteuners en wijkverpleegkundigen, ouderenadviseurs Eventueel ook: fysiotherapeuten met specialisatie ouderenzorg, maatschappelijk werk, specialist ouderengenees kunde, ggz-ouderenzorg, ggz-preventie, apotheker, geestelijk verzorger Een dergelijk team kent verbindingen met medisch specialistische zorg (internist/geriater), welzijnswerk, gemeen telijk Wmo-loket, mantelzorgondersteuning, enz.
Dat legt veel samenwerkingsdruk op deze disciplines (Zorgverlening Sint-Gillis-Waas). Er moet daarom worden gezocht naar efficiënte oplossingen, zoals huisartsenpraktijkgericht werken van andere disciplines (zodat de patiëntenoverlap maximaal is) of anders één huisarts per zorgteam als vertegenwoordiger van meerdere praktijken. Dat vraagt om een portefeuilleverde ling tussen huisartsen en afspraken over onderlinge informatie-uitwisseling.
50 Aandachtspunten/tips -- Kies voor een vast tijdstip, een vaste plaats en een zekere regelmaat -- Stel vast welke patiënten kunnen worden ingebracht. Bijvoorbeeld alle nieuwe zorgvragen, risicopatiënten of - in het kader van periodieke evaluatie - alle patiënten waarbij meerdere disciplines betrokken zijn -- Spreek de verhouding af tussen patiëntenoverleg, onderlinge consultatie en overige agendapunten -- Maak goede privacy-afspraken -- Formuleer steeds een duidelijk doel voor de bespreking van deze patiënt -- Zorg ervoor dat alle deelnemers de relevante informatie hebben (Zorgverlening Sint-Amands).
De inbrenger zorgt bij de start van de bespreking voor een compacte samenvatting van de relevante informatie -- Gebruik bij voorkeur een vast stramien voor de bespreking per patiënt. Bijvoorbeeld: doel, toelichting door de inbrenger, aanvullende informatie van betrokken zorgverleners, vragen om aanvullende informatie, discussie, conclusies, afspraken -- Zorg voor een voorzitter, spreek af wie de afspraken vastlegt en hoe deze worden doorgegeven aan de betrok ken zorgverleners (en de patiënt) -- Het aanpakken van gesignaleerde knelpunten of ontwikkeling van aanvullend zorgaanbod kan beter in aparte projectgroepen worden opgepakt -- Evalueer regelmatig de opbrengst voor de patiënt en de zorgverlener(s). Hulp- en zorgverlening.
Een variant daarop is patiëntenoverleg op afroep. Per overleg wordt bepaald wie daarbij aanwezig zijn. Complexe zorgvragen of coördinatieproblemen zijn de directe aanleiding om een overleg te houden. Alleen zorgverleners die zelf direct met de betreffende patiënt te maken hebben, nemen er aan deel (Zorgverlening Puurs). Direct betrokken wil in dit verband zeggen: zelf contact hebben met de betreffende patiënt of in het vervolg mogelijk worden betrokken.
Of bij een overleg over kinderpro blematiek wordt al de orthopedagoog uitgenodigd, vooruitlopend op toekomstig contact. Voorwaarde voor een optimaal ‘overleg op afroep’ is een steunpunt of secretariaat (Zorgverlening Eksaarde). Alle zorgverleners die een patiënt willen bespreken, kunnen dit bij het steunpunt melden en daarbij tevens aangeven welke andere zorgverleners aanwe zig zouden moeten zijn.
Het verslag vermeldt tevens ieders aandeel in de verdere zorgverlening en wie voor patiënt en andere zorgverleners het aanspreekpunt of de case manager is, afgestemd op de wens van de patiënt. De hierboven gegeven tips bij zorgteams gelden ook voor overleg op afroep (Palliatieve zorg Bornem). e Hometeams Tot slot noemen we nog de mogelijkheid van overleg in hometeams.
Een hometeam is in opzet een breed overleg voor uiteenlopende vragen en signalen, met verschillende deelnemers uit zorg en welzijn. Maar ook de politie en de jeugdwerker kunnen aan schuiven, evenals de geestelijke verzorging. 51 5. 2 Zorgontwikkeling rond specifieke doelgroepen/thema’s Samenwerkende professionals kunnen op verschillende manieren werken aan zorgontwikkeling.
Zo’n overleg kan verschillende doelen hebben (ook gelijktijdig). Die kunnen variëren van onderlinge kennismaking, zicht krijgen op ont wikkelingen in de algemene zorgvraag, gezamenlijke deskundigheidsbevordering, analyse van een gemeenschappelijk probleem of het voorbereiden van de aanpak hiervan. Aan zo’n themabijeenkomst kunnen de al samenwerkende zorg verleners participeren en ook, op uitnodiging, anderen met specifieke kennis en deskundigheid (Palliatieve zorg Bornem).
Maar het kan ook voordelen hebben als iemand uit het samenwerkingsverband start met een presentatie van de belangrijkste aspecten van het thema. Dat bevordert het zicht op wie wat doet en kan - Zorgverlening in de thuiszorg. Een vaste frequentie is gewenst, bijvoorbeeld één-, twee- of viermaal per jaar, afhankelijk van de ambities van het sa menwerkingsverband.
Daarvoor kan een vast voorbereidingsgroepje worden aangewezen (Zorgverlening Stekene). Een andere mogelijkheid is dat bij toerbeurt één discipline de bijeenkomst voorbereidt. c Projectmatige aanpak Dit kan passen bij een complexer vraagstuk, waarbij meerdere partijen zijn betrokken en waarbij het realiseren van het doel enige tijd vraagt (Palliatieve zorg Sint-Gillis-Waas). Bijvoorbeeld: een protocol ontwikkelen of een zorgprogramma voor een specifieke doelgroep, een programma maken voor preventie en bevorderen van gezond gedrag, het plannen en uitvoeren van een kwaliteits project om de bestaande zorg te verbeteren, het organiseren van een patiëntenraadpleging, het ontwikkelen van nieuw zorgaanbod, enz.
2. 5. 3 Enkele vormen van coördinatie en sturing van het samenwerkingsverband Een samenwerkingsverband kan niet zonder regie of sturing voor het bereiken van de doelen, met verschillende men sen, van verschillende disciplines, met soms verschillende agenda’s of belangen. De omvang en zwaarte daarvan hangen samen met de omvang en het ambitieniveau van het samenwerkingsverband.
Kies voor zorgverlening van Thuisverpleging Bornem (Klein Brabant)Latest Posts
Teruggetrokken Stoma
Thuisverpleging
Thuishulp In Gelderland